De pedagogische basisdoelen

 

Emotionele veiligheid
Alles begint met emotionele veiligheid, de basis van waaruit een kind met vertrouwen durft te gaan ontwikkelen en leren. Om die basis te geven en dat vertrouwen te creëren, is het voor mij als gastouder het voornaamste basisdoel om een warme en liefdevolle omgeving te scheppen waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen. Het gevoel van emotionele veiligheid draagt bij aan het 'welbevinden' van kinderen. Welbevinden betekent 'het naar je zin hebben' of 'je op je gemak voelen'. Als een kind zich wel- bevindt, zal het vol zelfvertrouwen de omgeving gaan ontdekken, ervaringen opdoen en zich spelenderwijs gaan ontwikkelen. Door het unieke karakter van gastouderopvang hebben de kinderen hun eigen vertrouwde groep met elke dag dezelfde gastouder, wat de emotionele veiligheid vergroot. Bij Pjutteplak volgen wij een redelijk vast dagritme wat zorgt voor duidelijkheid en voorspelbaarheid. Ik benoem momenten en overgangen naar kinderen zodat ze weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten, ook dit draagt bij aan een veilig gevoel bij het kind.

 

De ontwikkeling van persoonlijke en sociale competentie

Bij Pjutteplak krijgen kinderen de ruimte en gelegenheid om zelf te ontdekken wat hun mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Deze dynamiek van onderzoeken, ontdekken en herhalen is een belangrijk aandachtspunt in de ontwikkeling. Als gastouder kijk ik gericht naar een kind: waar is het mee bezig, waar gaat de aandacht naartoe, op welke manier onderzoekt het kind en waar ligt de uitdaging die ik kan gaan stimuleren of begeleiden. Ik sluit hier op aan door ervoor te zorgen dat de materialen en inrichting afgestemd zijn op de verschillende behoeften van kinderen. Bij de baby's kan dit bijvoorbeeld een rammelaar, een knuffeldoekje of een grijpbare ring zijn. Voor de peuters verzamelmateriaal, imitatiespeelgoed of bouwmateriaal. Kinderen leren door te spelen. In spel zijn meerdere ontwikkelingen te zien; zoals het alleen spelen, naast elkaar spelen, samen spelen. Als gastouder stimuleer ik het alleen spelen en naast elkaar spelen door kinderen een plekje te bieden waar zij veilig en rustig kunnen spelen en materialen aan te bieden die inspelen op hun interesses. Tijdens samenspel leren kinderen dat ze rekening moeten houden met de wensen van andere kinderen. Van zich af te bijten, in te schikken en oplossingen zoeken die voor iedereen aanvaardbaar zijn. Bij Pjutteplak zorg ik ervoor dat er een fijne sfeer heerst en er positief wordt gecommuniceerd: benoemen wat er goed gaat en welk gedrag ik graag wil zien. Dat je op je beurt moet wachten ondanks dat jij ook heel graag met dat gene wilt spelen waar al iemand mee speelt.

 

De overdracht van normen en waarden
Pjutteplak verstaat onder normen en waarden het verwachtingspatroon van iemands sociale gedrag, zoals respect hebben voor anderen, verantwoordelijkheid nemen en je naasten liefhebben. Kinderen krijgen de normen en waarden mee van de omgeving waarin ze opgroeien. Binnen het gezin en in de relatie met de gastouder krijgen kinderen de gelegenheid om normen en waarden eigen te maken. Deze normen en waarden spelen een belangrijke rol bij de vorming van de persoonlijkheid van het kind. Het zijn opvattingen over hoe men zich wel en niet moet gedragen in concrete omstandigheden. Als gastouder ben ik mij bewust van de voorbeeldrol die ik heb in het overdragen van normen en waarden, dankjewel en alsjeblieft zijn dus woorden die je mij veel hoort gebruiken. Eveneens als mag ik van jou i.p.v. ik wil nu....

Ik zorg voor structuur zodat kinderen de regels leren kennen, waarbij grenzen respectvol, tactvol en doortastend worden aangegeven. Er wordt onderscheid gemaakt in dingen die mogen en dingen die moeten. Dingen die ‘moeten’ worden ook niet als vraag gebracht. Ze zijn immers niet optioneel, ik zou hun antwoord niet respecteren als het toch wel gaat gebeuren. Als we bijvoorbeeld naar buiten gaan, vraag ik niet wil je naar buiten? Dan zeg ik we gaan buitenspelen, wil je zelf je schoenen pakken of zal ik het doen?

 

Gastouderopvang is een unieke manier van opvang. Het onderscheidt zich door kleinschaligheid en daarmee is het voor ouders mogelijk om als opvoedpartners samen op te trekken. Als gastouder heb ik oog voor de eigenheid van het kind, krijgen kinderen de ruimte om emoties te uiten, maar hierbij wel hun omgeving en mede gastkindjes respecteren. Ik geef kinderen mee dat iedereen erbij hoort en dat ze rekening met elkaar moeten houden.  

 

 

Opvangomgeving

 

Speelruimte
Pjutteplak is een verantwoorde en veilige ruimte in onze woonkamer om te kunnen spelen, afgestemd op het aantal en de leeftijd van de kinderen. Om de kinderen niet te overprikkelen is de ruimte rustig, met veel hout en natuurlijke materialen ingericht, weinig speelgoed met elektronische geluiden en veel open eind speelgoed. Het speelmateriaal is veilig, gevarieerd, uitdagend en stimuleert het sociaal, cognitief, motorisch en creatief spel van een kind. Er is aandacht voor spel, bewegen, muziek en voorlezen.

 

Slapen
Voor de kinderen staat in elke slaapkamer van ons een babyledikantje, ze hebben zoveel mogelijk een ‘eigen’ slaapkamer met eigen matras en beddengoed. Op elke kamer hangt een babyfoon met camera zodat ik goed kan zien wanneer ze wakker zijn en niet onnodig lang wakker in bed liggen. De kinderen volgen zoveel mogelijk hun eigen slaapritme, afgestemd op hun behoefte in overleg met de ouders.

 

Buitenspeelmogelijkheden
De buitenruimte grenst aan de woning van Pjutteplak en is een veilige speelomgeving voor de kinderen. De buitenspeelruimte is uitdagend ingericht met aandacht voor verschillende ontwikkelingsgebied en de verschillende leeftijden en ontwikkelingsfases. Bij mooi weer gaan baby’s  ook mee naar buiten in een grondbox of lekker met een kleed op het kunstgras, maar net wat veilig is in de groepssamenstelling. Bij nat weer zijn er overalls aanwezig en kunnen de peuters toch lekker naar buiten.

 

Leeftijdsopbouw en aantal kinderen
> Bij een gastouder worden maximaal zes kinderen in de leeftijd tot 13 jaar gelijktijdig opgevangen. Bij uitzondering is er bij Pjutteplak een mogelijkheid om 4 of 5 jarigen op te vangen in de vakantie of als ze nog niet naar de basisschool kunnen. Afhankelijk van het kind moet dit wel in de groep passen. Dus meestal zullen er maximaal 5 kinderen aanwezig zijn (uitgezonderd onze eigen kinderen)
> Bij een gastouder worden maximaal vijf kinderen tot 4 jaar gelijktijdig opgevangen.
> Bij een gastouder worden maximaal 4 kinderen tot 2 jaar gelijktijdig opgevangen,
waarvan maximaal 2 kinderen tot 1 jaar.

 

Wennen
Pjutteplak vindt het belangrijk dat kinderen en ouders zich welkom en op hun gemak voelen. Voordat kinderen worden opgevangen, plan ik in overleg met de ouders voorafgaand aan de startdatum een intakegesprek en een wenmoment in. Het doel van het intakegesprek is dat ik als gastouder en jullie als ouders kunnen zien of er een match is, wensen en voorkeuren bespreken en kijken of we samen op één lijn zitten qua behoeftes. Het intakegesprek en het eerste wenmoment worden gecombineerd als het kind al geboren is. Is de intake nog in de zwangerschap, dan zullen we het eerste wenmoment natuurlijk later plannen onder het genot van een kop koffie of thee.  Zo kan het kind alvast wennen aan de nieuwe omgeving, geluiden en geuren in de veilige nabijheid van zijn/haar ouders.

In de week voor de opvang start zal er nog een tweede wenmoment van ongeveer 3 à 4 uren gepland worden, waarbij de ouders niet aanwezig zullen zijn. Mocht het nodig of wenselijk zijn dan kan dit uitgebreid worden, maar dan zal het als opbouw van de opvang worden gezien (en dus betaald worden)

Vooral jonge baby’s zullen in het begin nog wel eens overprikkeld raken. Ik draag ze dan graag in een ergonomische draagzak. Zo kunnen ze continu mijn nabijheid voelen en eventueel toch even slapen. Het is wel de bedoeling dat ze leren zelfstandig te gaan slapen in een eigen bedje. Ik ben namelijk niet in de gelegenheid met de kinderen op bed te gaan liggen om in slaap te vallen.

 

Veiligheid en gezondheid
Pjutteplak biedt de kinderen een hygiënische en veilige opvangomgeving. De opvanglocatie is voorzien van voldoende en goed functionerende rookmelders. Jaarlijks wordt er gecontroleerd door middel van een  RI&E - veiligheid en gezondheid. (risico inventarisatie en evaluatie). In principe krijgen de kinderen hier zoveel mogelijk gezond en voedzaam eten. Elke dag vers fruit, bruin of fijn volkoren brood met zoveel mogelijk gezond beleg zoals notenpasta, roomboter, groente spread, melk van de lokale boer (de Westerleane) en ’s middags cracker/ soepstengels of nog een keer fruit oid. De uitzonderingen zijn traktaties bij verjaardagen; geboorte broertjes of zusjes of afscheid.

 

Achterwacht

Mocht er onverhoopt toch iets gebeuren met een kind en die moet met spoed naar de huisarts, dan zal in eerste instantie mijn man Edwin, of één van mijn volwassen kinderen bij de andere opvang kinderen blijven, zodat het kind dat naar de huisarts moet mij als meeste gehechte persoon dat op dat moment beschikbaar is, bij zicht heeft.

Gezien mijn man en kinderen alle drie regelmatig aanwezig zijn in de opvang, zijn dit bekende gezichten voor de kinderen (die waarschijnlijk toch wel onder de indruk zullen zijn van de gebeurtenis). U zult als ouders zo snel mogelijk op de hoogte gesteld worden. Mochten zij alle drie niet beschikbaar zijn, dan zal de ‘buurvrouw’ gevraagd worden. Zij is klasse assistente op de basisschool, opgeleid tot verpleegkundige, haar kinderen hebben hier (gedeeltelijk) in de opvang gezeten en wij zijn zelf vriendinnen vanaf de kleuterschool. Zo zijn ze in ieder geval in veilige handen.

 

Observatie/ overdracht:

Indien er dingen opvallen in het gedrag of ontwikkeling kan ik een observatie doen. De uitkomst zal altijd eerst met de ouders besproken worden en pas na toestemming gedeeld worden met de basisschool of hulpverlening.

 

Globale dagindeling:

 

Tijd

Activiteit

7.00-9.00 Brengen          Kinderen kunnen vrij spelen

9.30-10.00 Aan tafel       Fruit eten, boekje lezen, zingen

10.30-11.45                      Buitenspelen

                                           Of activiteit zoals binnen parcours of knutselen

11.45-12.00                      Gezamenlijk opruimen

12.00-12.45                      Lunch

12.45-15.00                      Slapen of rustige activiteiten zoals puzzelen, gezelschapsspelletjes, kleuren

15.00-15.30                      Drinken met een tussendoortje

15.30-16.30                      Activiteit (liefst buiten)

16.30-18.00                      Vrijspelen en ophalen

 

* Dit schema is richtinggevend, maar niet leidend. Als gastouder houd ik rekening met individuele behoeften, groepsbehoeften, wensen en voorkeuren van ouders en het verloop van de dag bij het invullen van de dagindeling. Met name het slapen en voedingspatroon van baby's wijkt af omdat die een andere behoefte hebben.